Het gestructureerde beleid voor de inning van boetes door het “PBB”-team (Pago Bo Boet – Betaal Je Boete), in samenwerking met de CEA (Dienst Justitiële Inrichtingen) en de grenspolitie, heeft in 2025 uitstekende financiële resultaten opgeleverd. Het Openbaar Ministerie (OM) wist de opbrengst uit boetes aanzienlijk te verhogen tot een totaalbedrag van Afl. 5.592.494,34. Dit is een stijging van ruim een miljoen florin ten opzichte van het jaar 2024, wat een krachtig signaal afgeeft aan de samenleving dat straffen daadwerkelijk worden geïnd en ten uitvoer worden gelegd. Het Afpakteam nam bovendien ruim 5,6 miljoen florin in beslag in zaken die te maken hadden met witwassen en geleden schade.
Het jaarverslag legt echter ook de vinger op een zere plek binnen de detentieketen. Hoewel er 48 veroordeelde personen (zogeheten vrije-voeters) hun gevangenisstraf zouden moeten uitzitten, bleek het in de praktijk onmogelijk om deze personen te arresteren en in te sluiten. Dit is het directe gevolg van een structureel gebrek aan capaciteit en cellenruimte in de KIA-gevangenis (Korrectie Instituut Aruba). Wat betreft gratieverzoeken werden er 3 officiële verzoeken ingediend; hiervan heeft de Gouverneur er twee afgewezen en heeft het OM voor één verzoek een positief advies uitgebracht.
